Soalan KPF 3012 – Perkembangan
Pendidikan Di Malaysia : Falsafah Dan Dasar.
1. Antara cabang falsafah, yang manakah di
antara berikut berkaitan dengan kajian ilmu dan nilai?
I. Metafizik
II. Epistemologi
III. Aksiologi
IV.
Logik
A. I, III sahaja
B. II, III sahaja
C. II, IV sahaja
D. III, IV sahaja
Jawapan: B
2. Pilih dan padankan mazhab
falsafah dengan epistemologi yang tepat
Mazhab falsafah
Epistemologi
I. Idealisme
Kebenaran sebagai fakta
II. realisme
Kebenaran sebagai idea
III.
Pragmatisme
Kebenaran
sebagai pengalaman
IV.
Eksistensialisme
Kebenaran
sebagai pilihan individu
A. I, II sahaja
B.
III,IV sahaja
C. I,III,IV sahaja
D. II, III,IV sahaja
Jawapan: B
3. “Pendidikan di dalam
peringkat sekolah rendah hendaklah mengutamakan pendidikan asas, iaitu membaca,
menulis dan mengira”
Salah satu falsafah pendidikan
berikut yang mengutamakan pendidikan asas seperti kenyataan di atas ialah:
A.
Essensialisme
B. Pragmatism
C. Rekonstruktivisme
D. Eksistensialisme
Jawapan: A
4. Berikut merupakan tujuan
utama Falsafah Pendidikan Negara 1988 di gubal.
A. Menentukan matlamat
pendidikan Negara.
B. Memberi panduan dalam
penggubalan kurikulum.
C. Menentukan usaha berterusan
ke arah perkembangan potensi murid.
D.
Memberi pedoman terhadap segala rancangan dan pelaksanaan aktiviti pendidikan.
Jawapan: D
5. Apakah matlamat
utamapendidikan guru?
I.
Melahir guru yang berkualiti.
II. Menguasai ilmu dan
kemahiran mengajar.
III. Memupuk dan mengamal
nilai-nilai keguruan.
IV.
Mencapai kecemerlangan pendidikan dalam alaf baru.
A. I, II sahaja.
B.
I, IV sahaja.
C. II, III sahaja.
D. III, IV sahaja.
Jawapan: B
6. Semua berikut boleh
diertikan sebagai kokurikulum, kecuali_________ .
A. kurikulum tambahan
B. aktiviti badan beruniform
C. pendidikan untuk masa lapang
D.
aktiviti pelajaran luar bilik darjah
Jawapan: D
7. Perkara utamadalam sesuatu
kurikulum yang sempurna ialah
I.
isi pelajaran dipilih untuk mencapai objektifnya.
II. matlamat pendidikan yang
harus dicapai oleh sekolah.
III. penilaian untuk mengukur
keberkesanan pembelajaran.
IV.
pendekatan dan strategi yang hendak digunakan untuk mencapai objektif pelajaran
A. I, II sahaja.
B.
I, IV sahaja.
C. I,III sahaja.
D. II, IV sahaja.
Jawapan: B
8. Semua berikut adalah
perubahan Sistem Pendidikan Kebangsaan berdasarkan syor-syor Laporan Kabinet
1979, kecuali __________ .
A. kegiatan kokurikulum
diutamakan.
B.
bahasa Malaysia sebagai bahasa pengantar dalam semua peringkat persekolahan.
C. kurikulum sekolah KBSR dan
KBSM digubal dan dilaksanakan dalam tahun 1980an.
D. mata pelajaran Kemahiran
Hidup wajib dipelajari dalam sekolah menengah rendah.
Jawapan: B
9. Tujuan khususmenguatkuasakan
Akta Pendidikan 1996 ialah _______________
A.
menangani cabaran-cabaran Wawasan 2020.
B. memperkukuh semangat
perpaduan berbilang kaum.
C. memantapkan Sistem
Pengurusan Pendidikan Kebangsaan.
D. melengkapkan perundangan
Sistem Pendidikan Kebangsaan.
Jawapan : A
10. Tujuan utamamendirikan
Sekolah Bestari ialah _______
A. Menjadikan sekolah yang
moden
B.
Mencapai matlamat Wawasan 2020
C. Mencapai matlamat wawasan
pendidikan
D. Menyatupadu murid-murid
berbilang kaum
Jawapan : B
11. Dalam penggubalan Huraian
Sukatan Pelajaran KBSR/KBSM, perkara-pekara yang harus dipertimbangkan ialah
______________
I.
Kandungan ilmu dan kemahiran
II.
Nilai-nilai murni
III.
Strategi dan aktiviti pengajaran-pembelajaran
IV.
Hasil pembelajaran
A. I, II sahaja.
B. III,IV sahaja.
C. I,II, IV sahaja.
D.
I, II, III, dan IV.
Jawapan: D
12. Mengikut Falsafah
Pendidikan Sekolah Rendah, tujuan utamaprogram KBSR adalah memberi pendidikan
kepada murid untuk ____________
A. menguasai kemahiran asas 3M.
B. memenuhi keperluan mereka
masing-masing.
C. menjadi insan yang berilmu
dan berakhlak mulia.
D.
memperkembang potensi mereka secara menyeluruh dan bersepadu.
Jawapan: D
13. Di dalam kelas, nilai-nilai
murni boleh dipupuk melalui _________
I Tingkah laku guru
II Aktiviti pengajaran guru
III penyampaian isi pelajaran
IV aktiviti pembelajaran murid
A. I, II sahaja.
B. III, IV sahaja.
C. I, III, IV sahaja.
D.
I, II, III,dan IV.
Jawapan: D
14. Di dalam komponen
penyampaian pelajaran, perkara-perkara berikut perlu dipertimbangkan kecuali
_____________ .
A. langkah-langkah pengajaran
B. strategi dan kaedah mengajar
C. pengalaman murid sedia ada
D.
perkara yang diajar oleh guru lain
Jawapan: D
15. Perancangan pengajaran dan
pembelajaran harus berdasarkan ___________ .
I. Huraian Sukatan Pelajaran
II. Bahan pelajaran dan
kemudahan
III. Objektif pelajaran dan isi
kandungan
IV. Strategi dan aktiviti
pengajaran dan pembelajaran
A. I, II sahaja.
B. III, IV sahaja.
C.
I, III, IV sahaja.
D. I, II, III,dan IV.
Jawapan: C
16. Guru yang sentiasa berusaha
meningkatkan kualiti dan prestasi aktiviti pengajaran dan pembelajaran ialah
pelaksanaan tanggungjawab terhadap __________
I. Murid
II. Negara
III. Ibu bapa murid
IV. Profesion keguruan
A. I, III sahaja.
B. II, IV sahaja.
C. I, II, III sahaja.
D.
I, II, III, dan IV.
Jawapan: D
17. Guru yang mempunyai
kemahiran professional dalam ertikata yang sebenar ialah guru yang
__________________
I.
mematuhi Kod Etika Keguruan
II.
mengajar dengan cekap serta berkesan
III.
mempunyai sijil Diploma Pendidikan yang diiktiraf
IV.
sering berusaha meningkatkan prestasi profesionnya
A. I, II sahaja.
B. III, IV sahaja.
C. I, II, IV sahaja.
D.
I, II, III, dan IV.
Jawapan: D
18. Untuk merealisasikan
reformasi pendidikan di Malaysia, guru harus memainkan peranan sebagai agen
perubahan.
Ini bermakna guru masa kini
harus menukar dari kebiasaan dan rutin yang diamalkan dulu dengan __________ .
I.
menggunakan strategi berpusatkan murid
II.
melaksanakan program pendidikan bersepadu
III. mengandaikan murid
bersifat homogen dan heterogenus
IV.
mengurus dan membimbing secara demokratik dan kasih sayang
A. I, II sahaja.
B. III, IV sahaja.
C.
I, II, IV sahaja.
D. I, II, III, dan IV.
Jawapan: C
19. Yang manakah antara berikut
merupakan ciri-ciri iklim yang negatif dalam bilik darjah?
A.
Murid duduk diam kerana takut dihukum.
B. Hubungan mesra antara guru
dengan murid.
C. Iklim persekitaran yang
bersih, teratur dan tenteram.
D. Murid melibatkan diri secara
aktif dalam aktiviti pembelajaran.
Jawapan: A
20. Aktiviti pengurusan kelas
yang kurang berkemampuan mewujudkan iklim bilik darjah dengan berkesan ialah
_____________
A.
sering mengingatkan murid supaya mematuhi disiplin.
B. menggalakkan murid
bekerjasama dalam aktiviti kumpulan.
C. menentukan jadual waktu
bertugas harian bersama dengan murid.
D. menyediakan ruang
pembelajaran yang kondusif untuk aktiviti pembelajaran.
Jawapan: A
21. Di bawah Standard Guru
Malaysia, kriteria dan standard am guru yang digariskan adalah berdasarkan
kriteria dan Standard _____________ .
A. Diploma Pendidikan
B. Pendidikan Tinggi
C. Kelayakan Perguruan
D.
Malaysia Qualification Framework
Jawapan: D
22. Yang manakah antara berikut
merupakan perubahan utama sistem pendidikan berdasarkan Akta Pendidikan 1996?
A. Sekolah Bestari
diperkenalkan untuk sekolah rendah dan menengah.
B. Reformasi sistem pendidikan
untuk mencapai matlamat wawasan 2020.
C.
Menambah peluang pendidikan tertiari dengan meluluskan penubuhan
kolej-universiti swasta.
D. Pendidikan pra-sekolah
diperkenalkan sebagai sebahagian daripada sistem persekolahan rendah.
Jawapan: C
23. Tujuan menggubal kurikulum
kebangsaan ialah untuk
A.
keseragaman
B. kemudahan
C. penjimatan
D. Pengekalan
Jawapan: A
24. Berikut ialah objektif
domain Bloom kecuali
A. Pengetahuan
B. Kefahaman
C. Aplikasi
D.
Apresiasi
Jawapan: D
25. Dasar digubal dan
dilaksanakan untuk tujuan
A.
kawalan
B. pemantauan
C. kesinambungan
D. psikometrik
Jawapan: A
26. Pendidikan era kemerdekaan
menitik beratkan
A.
perpaduan kaum
B. kehendak dan nilai penjajah
C. demokrasi pendidikan
D. pembangunan manusia
Jawapan : A
No comments:
Post a Comment